Kim jest dla mnie ks. Jerzy?

Kim jest dla mnie ks. Jerzy?

Kazimierz Kaczor, aktor:
Zwracam się dziś do Jerzego po pomoc, pośrednictwo, poradę. Nie jak do kogoś w zaświatach, ale jak do bliskiego człowieka. Jurek wciąż jest dla mnie młodym, 37-letnim mężczyzną, z którym się koleguję. Patrzy na mnie z miłym uśmiechem.

Joanna Szczepkowska, aktorka, poetka:
Ksiądz Jerzy zawsze pojawia się przede mną, kiedy pada słowo „bohater”. Nie ma ono siły, kiedy czyjemuś działaniu nie towarzyszy świadomość niebezpieczeństwa. Ksiądz Jerzy, którego miałam szczęście znać, dobrze znał cenę drogi, jaką wybrał. Nie dotyczyła ona tylko zagrożenia życia, ale też klimatu wobec jego osoby, także wśród części władz kościelnych. Miałam okazję zaobserwować to poczucie osamotnienia. A przecież jedynie, do czego namawiał, to spokój i zachowanie równowagi w oskarżaniu innych. W jego obecności nikt nie odważył się powiedzieć złego słowa o kimkolwiek. Siła, jaką miał, wynikała tylko z jego intencji i wewnętrznego przekonania o konieczności pomocy. Jego śmierć zawsze będzie jednoznacznym przykładem tego, czym był tamten czas. Ksiądz Jerzy zawsze będzie o tym świadczył.

Anna Skórzyńska, rocznik 1989, związana z parafią pw. św. Stanisława Kostki w Warszawie:
Związałam się z parafią św. Stanisława Kostki, w której wikariuszem był ks. Jerzy Popiełuszko. Dużo się tam o nim dowiedziałam – że był człowiekiem pokornym, do samego końca służył prawdzie. Dla nas, młodych, stał się wzorem. Jego przykład pomaga nam opierać się negatywnym wartościom obecnym w świecie. Po wizycie w Muzeum Sługi Bożego ks. Jerzego Popiełuszki i obejrzeniu filmu „Popiełuszko. Wolność jest w nas” wiem, jaki ks. Popiełuszko był w relacjach z ludźmi. Na przykład nie miał specjalnego tonu oratorskiego, mówił prostymi słowami, szczerze i z serca. Ale właśnie to trafia do ludzi.


Małgorzata Rudzińska, dziennikarka religia.tv, pisze pracę magisterską o ks. Popiełuszce:
Beatyfikacja księdza Jerzego uruchomiła we mnie lawinę refleksji. Zaczęłam zastanawiać się, czy w ogóle pamiętam moment, w którym pierwszy raz usłyszałam o księdzu Jerzy z relacji innych osób, urodziłam się bowiem już po jego śmierci. Niestety, nie przypominam sobie tej chwili, ale wiem, że była… Mówię to dlatego, że historia życia i śmierci księdza Popiełuszki, jego przesłanie, nie docierają do wszystkich. W ramach jednego z redakcyjnych projektów przeprowadzałam kiedyś sondę – przypadkowo napotkanym ludziom zadawałam pytanie: Z kim kojarzą ci się słowa św. Pawła: „Zło dobrem zwyciężaj?” Na około 30 osób dobrze odpowiedziały może trzy. Dało mi to do myślenia… Wielu z nas nie zna nauczania ks. Popiełuszki, postrzega go przez pryzmat tragicznej śmierci. We mnie jego decyzje, wybory cały czas dojrzewają, podobnie jak słowa – prawdziwe, bezpośrednie, te, w które warto i trzeba wierzyć.

(+) Ks. prałat Zygmunt Malacki, proboszcz parafii pw. św. Stanisława Kostki w Warszawie, twórca Muzeum Sługi Bożego ks. Jerzego Popiełuszki:
Ks. Jerzego Popiełuszkę znałem z warszawskiego seminarium duchownego. Przez rok mieszkaliśmy w jednym pokoju. Był pogodny, miły i otwarty. Niezwykle wrażliwy na cierpienie innych. Ostatni raz rozmawiałem z Jurkiem kilka dni przed jego śmiercią. Jestem przekonany, że był świadom niebezpieczeństwa i był przygotowany przez Boga do oddania życia za wiarę. Mówił: „Jestem gotów na wszystko”, „Ja się poświęciłem i się nie cofnę”. Ks. Jerzy łączył ludzi z Bogiem i łączył ludzi między sobą. Wielu doprowadził do Boga, bo w swoim życiu urzeczywistniał prawdę Ewangelii.
Za św. Pawłem powtarzał: „Zło dobrem zwyciężaj”. Pokazywał zło, które jest w każdym człowieku, w rodzinach i społeczeństwie. Uczył, co czynić, aby siebie i świat przemieniać. Mówił o prawdzie i żył prawdą. Mówił o wolności i był wolnym człowiekiem. Mówił o miłości bliźniego i przychodził z pomocą wszystkim potrzebującym. Mówił o solidarności i potrafił jednoczyć. Miał w sobie tę wielką moc, której źródłem jest głęboka i niewzruszona wiara w Boga i miłość człowieka. Jego grób na Żoliborzu to wołanie o przemianę duchową każdego z nas, to wołanie o przemianę Polaków, o wzajemne przebaczenie, służbę i jedność.

W: Ks. Jerzy Popiełuszko, Zło dobrem zwyciężaj, modlitwy, kazania, rozważania, red. Dariusz Fedor, Warszawa 2010.